Одеський державний
аграрний університет

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

На роботі працівники проводять більшу частину дня, спілкуючись один з одним. Якщо працівник хоче порозумітися з колегами та крокувати кар’єрними сходами, він повинен дотримуватися певних правил поведінки (писаних та неписаних). Деякі компанії ще під час прийому на роботу знайомлять кандидатів з вимогами до поведінки та зовнішнього вигляду.

Пропонуємо правила, які допоможуть новачкам влитися в колектив, а тим, хто вже працює, поліпшити відносини з колегами. Поради актуальні для працівників, які працюють в офісі та віддалено.

Пунктуальність

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Намагайтеся ніколи не запізнюватися на роботу. Часті запізнення та різноманітні виправдання можуть викликати у колег недовіру та похитнути дисципліну у колективі. «Чому одним запізнюватися можна, а я приходжу ще до початку робочого дня?», – можуть подумати колеги. Якщо ви запізнилися і це виняток з правил – нічого страшного, але якщо спізнюєтеся систематично – потрібно звернути на це увагу. У разі, коли причина спізнення дійсно вагома, попередьте керівника про своє запізнення.

Щодо віддалених співробітників, то дуже часто робочий день працівників на remote починається з онлайн-летівок, присутність на яких обов’язкова. Якщо всі колеги вже в мережі, а ви – ні, це може розцінюватися як неповага. Уникайте спізнень, заплануйте наступний день, вчасно лягайте спати напередодні, поставте будильник, попросіть рідних, дружину/чоловіка вас розбудити.

Вітайтеся та будьте ввічливими

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Співробітник, який заходить в кабінет (інше приміщення, де знаходяться колеги) повинен, незалежно від посади, перший привітатися з присутніми. Будьте ввічливими, не забувайте дякувати за поради та допомогу. Пропонуйте свою допомогу у відповідь. Уникайте грубощів та хамства в бік колег та керівництва. Знайомтеся з новачками та пропонуйте свою допомогу, для них підтримка на перших порах – дуже цінна. Будьте привітними, чемними, терплячими, посміхайтеся колегам, так підтримуватимете свій гарний настрій та даруватимете його колегам.

Не «ТИкайте»

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

У спілкуванні з колегами варто віддавати перевагу займеннику «Ви». Це не лише демонструє культуру спілкування, але і є інструментом для підтримки службової дистанції та дисципліни. Обов’язково звертайтеся до керівника на «Ви», зокрема, спілкуючись з іншими колегами та згадуючи боса, називайте його ім’я та по батькові.

Тримайте язик за зубами

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Надмірна балакучість та емоційність може дратувати колег, такі працівники відволікають від роботи розмовами та плітками. Звичайно, це не означає, що на роботі варто мовчати, проте потрібно знати міру. Уважно вибирайте теми для розмов і не говоріть занадто багато про себе. Деякі теми в робочому колективі взагалі обговорювати не варто (це стосується особистих та інтимних подробиць).

Зберігайте секрети

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Якщо ви не обговорюєте особисте на роботі, то є колеги, які можуть вилити вам душу. Якщо хтось з колег поділився з вами особистим, не потрібно це обговорювати з іншими співробітниками та засуджувати його. Можливо, колезі потрібна саме ваша підтримка в цей момент. Вислухайте, але краще не давайте порад, запропонуйте свою допомогу (якщо це доречно та можливо).

Не демонструйте колегам, що ви  найрозумніший/ша

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Існують співробітники, які прагнуть показати всім іншим «Я знаю все, а ви – нічого», постійно підказують колегам, дають свої непрохані поради. Таким чином вони хочуть проявити себе перед керівництвом та колегами. Навіть якщо ви володієте розумовими здібностями та добре знаєтеся на своїй справі, показово демонструвати це не варто. Скромність – найкраща прикраса. Дайте колегам можливість також висловитися, запропонувати свої ідеї та пропозиції. Розумну людину та професіонала обов’язково помітять, не потрібно на цьому акцентувати увагу.

Дотримуйтеся дрес-коду

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Це важливо. Про дрес-код кандидат може поцікавитися ще на етапі співбесіди, або ж представники компанії поінформують, якому одягу віддавати перевагу. Існують загальні правила етикету щодо робочого одягу, зокрема: віддавати перевагу стриманим кольорам (або це можуть бути корпоративні кольори), потрібно мати на роботі змінне взуття, не використовувати занадто багато парфумів. Жінкам потрібно стежити за довжиною спідниці чи сукні, не одягати одразу велику кількість аксесуарів; чоловікам потрібно мати класичні костюми. Багато компаній один день на тиждень (частіше – в п’ятницю) влаштовують дні, коли співробітникам дотримуватися дрес-коду не потрібно.

Якщо працюєте віддалено, дрес-коду, можливо, дотримуватися не потрібно, але й піжаму потрібно змінити нехай не на діловий костюм, але більш-менш офіційний. Адже спілкуватися з колегами, партнерами, клієнтами за допомогою відеозв’язку все одно доведеться.

Говоріть та пишіть грамотно

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Електронна пошта, соцмережі, месенджери, додатки – ми постійно спілкуємося: пишемо текстові, відео-, аудіоповідомлення. В електронних листах обов’язково вітайтеся, вказуйте тему та завжди підписуйте, можна використовувати смайли, але не зловживайте ними. Що стосується месенджерів, то тут простіше. Спілкування менш офіційне, проте про зміст та грамотність забувати не потрібно. У робочих групах не надсилайте колегам жартівливі (на вашу думку) картинки, фото, відеоролики, будьте стриманими. Вчасно відповідайте на повідомлення. Слідкуйте також за своєю усною мовою: не перебивайте, уникайте недоречних жартів та порожньої балаканини.

Переводьте ґаджети у режим «Без звуку»

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Протягом дня кожному співробітнику надходить велика кількість повідомлень та дзвінків. Аби не відволікати колег від роботи, на початку робочого дня переведіть телефон на беззвучний режим. Також не потрібно часто розмовляти по телефону та вирішувати особисті питання. Якщо працюєте віддалено, під час відеодзвінків також вимикайте звук телефона.

Не просіть у борг

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Ні в колег, ні в керівництва, якщо не хочете зіпсувати з ними стосунки. Всім давно відомо – хочеш втратити друга – дай йому в борг. Це стосується і колег. Інколи трапляється так, що гроші у колеги позичив, а у зазначений термін не повернув. Позичальнику незручно нагадати боржнику про борг, а боржник відчуває себе винним, починає уникати позичальника.

Якщо вас попросили позичити гроші колеги, пам’ятайте: найнебезпечніші боржники – колеги, які надумали звільнятися. Позичайте невеликі суми, щоб не викликати заздрість та не зіпсувати відносини, чим більша сума, тим більший ризик посваритися. Якщо вирішили дати більшу суму в борг – не соромтеся брати розписку.

Захворів – сиди вдома

Діловий етикет: 11 правил поведінки у колективі

Не приходьте на роботу, якщо погано себе почуваєте, відчули симптоми ГРВІ. Особливо це актуально в період пандемії Covid-19. Не потрібно наражати на небезпеку колег. Попередьте роботодавця, що почуваєте себе погано та залишайтеся вдома. Якщо це можливо – попрацюйте віддалено.

 

Подати документи